Treinreis Zwitserland

24 februari 2023

Op woensdag 22 februari om 8 uur vertrokken vanuit Zwolle per trein. Via Deventer, Hannover, Freiburg naar Interlaken. Zeer goede reis gehad. De treinen zijn luxe, comfortabel en zeer ruim. Wij reisden dit keer eerste klas en met gereserveerde plaatsen genoten van de heenreis naar Zwitserland. We arriveerden met een beetje vertraging om half negen savonds in Interlaken. Toen we uit de trein stapten zagen we ons hotel al liggen. Wat een super plek. Met dank aan treinrondreis.nl 👍👍

Donderdag 23 februari.

We vertrekken rond kwart over negen naar Interlaken Ost.  Met de toegangskaartjes van het hotel is het vrij reizen tussen West en Ost .  Het is bewolkt maar de receptionist van het hotel adviseerde ons vooral sochtends vroeg te gaan. Boven heb je dan het beste weer.

In Interlaken Ost kochten we onze ticket aan het loket naar de Jungfraujoch. De medewerker gaf ons veel informatie en met de 25% korting voor het hebben van de Interrail pas nog steeds een investering voor een dagtrip. Via Gindelwald, Kleine Scheidegg, Eisgletscher en een prachtige route kwamen me uiteindelijk  bij het laatste deel van de route. De klim naar de top. De trein gaat steil omhoog. Je voelt dat je klimt en je glijdt bijna uit je stoel. Boven aangekomen is er een tour die je langs verschillende bezienswaardigheden leidt. Zo is er het plateau waar je buiten een schitterend uitzicht hebt op de besneeuwde toppen. De natuur ademt er schoonheid en sereniteit. De voorspelling komt uit. Zon en strak blauwe hemel, we treffen het echt. Diverse winkels, restaurants, ijssculpturen en uitkijkpunten, zo indrukwekkend en adembenemend.

Rond drie uur beginnen we weer aan de terugreis. Als je via Grindelwald heen reist kan je via Lauterbrunnen weer terug. Zo zie je de omgeving van alle kanten. Om half vijf zijn we weer in Interlaken terug. We besluiten om nog even de stad te bekijken en Wim vindt om de hoek van het hotel een treinenwinkel. Nu kan de dag helemaal niet meer stuk. We sluiten de dag af in een leuk restaurant waar we de locale rosstle eten. Een mooie zonnige en indrukwekkende dag.

Vrijdag 24 februari

We vertrekken vanuit Interlaken naar Luzern. Een luxe trein brengt ons. Onderweg zien we veel meren. Met de zon er bij geen slechte start. In Luzern stappen we over naar de trein naar Goeschenen. Deze.trein is wel een bijzonder luxe. Als we dachten dat we dit gehad hadden dan overtreft deze trein de level. We reizen van Goeschenen naar Andermatt, een klein treintje met speciale mogelijkheid voor het maken van mooie fotos. Vanuit Amdermatt door naar Disentis prachtige uitzichten. Veel sneeuw en wederom de natuur op zijn mooist. Via Oberallp naar Chur waar we rond 4 uur arriveren. Nog net even tijd om de stad te verkennen. De oudste stad van Zwitserland. Met een heerlijk diner in Chur sluiten we weer een succesvolle dag af.

Zaterdag 25 februari

1 van de hoogtepunten van deze reis is toch wel de Bernina Express. Deze route gaat van Chur via Alm grum naar Tirano in Italië. Een prachtig panoramrijtuig biedt de mogelijkheid alles goed te bekijken. En wat is er weer veel te zien. Het lijkt misschien zo dat elke besneeuwde berg hetzelfde is maar vandaag wordt weer duidelijk dat het zeer verschillend is. De hoge bergen en diepe ravijnen wisselen elkaar af. Een tussenstop op Alm grum laat de diversiteit nogmaals zien. De trein gaat vanuit Chur geleidelijk omhoog tot een hoogte van ruim 2200 meter, langs tunnels en bruggen tot aan de gletsjer op de top. Hier zagen we kitesurfing op skies. Vervolgens daalt de trein af naar Tirano. Onderweg wordt een aantal keren op de normale doorgaande weg gereden door de trein. Het verkeer wordt even stil gelegd zodat de trein kan oversteken. Heel bijzonder en een vreemde gewaarwording als je in de trein zit. In Tirano was de.temperatuuur heerlijk. Het voelde als voorjaar. Het terras en de lunch als een italiaanse delicatesse. Na anderhalf uur in Tirano weer terug naar Chur.  Moe maar voldaan komen we weer aan in het hotel. Dit was toch een zeer bijzondere en indrukwekkende route.

Zondag 26 februari.

Vandaag een nieuwe trein ervaring. Je denkt misschien hebben ze nog geen genoeg van die trein. Wim krijgt er uiteraard geen genoeg van en voor mij is ook elke trein en reis weer verschillend dat ik er nog steeds van kan genieten. Vandaag staat de Glacier Express op het programma. Een rechtstreekse reis van Chur naar Brig onze volgende plaats waar we 3 nacht en zullen blijven. Binnen gekomen in de trein worden we welkom geheten met koffie en thee. De tafel is al gedekt en het menu kunnen we alvast aanschouwen. We treffen een Nederlandse dame uit Den Helder die als single deze reis maakt. Ze is een prettige gesprekspartner en we delen de passie voor het landschap. Vannacht heeft het gesneeuwd. De wereld is bedekt met een  dun laagje sneeuw. Wat maakt dat het landschap er weer geheel anders uit ziet. Hoewel de bewolking het zicht wat minder maakt heeft de nieuwe sneeuw een rustgevende uitwerking. Na anderhalf uur rijden wordt het diner geserveerd. Geheel in stijl en met een gratie komt het voorgerecht aangedragen. Een aardappel prei soep. Lekker en bijzonder om dit vanuit de besneeuwde omgeving te kunnen genieten. Het hoofdgerecht is iets met kip en rijst. De kwaliteit is prima maar het geheel er om heen maakt het speciaal. Een deel van deze rit hebben we ook gezien op de heenreis naar Chur maar nu met de nieuwe sneeuw toch weer totaal nieuw.

Met het aangename gezelschap van de Nederlandse dame en Duitse reiziger wisselen we reiservaring en reisbestemming uit. Zij reizen beide door naar Zermatt. Wij verlaten de trein in Brig en op korte afstand van het station is Hotel Ambassador. De wind heeft inmiddels zijn entree gedaan. Dus zaten we gisteren nog in de zon op het terras.  Vandaag waait de wind ons de goede kant op en is extra kleding geen overbodige luxe. Zo kan het klimaat in een dag verschillen. Het hotel is voor onze verwachting zeer luxe. Met dank weer aan de goede voorbereiding van treinrondreis.nl

Nu nog even Brig in om de plaats te verkennen of herkennen van voorgaande bezoeken.

Maandag 27 februari

Vandaag staat Zermatt op het programma. Via Visp reizen we naar Zermatt. Daar aangekomen eerst maar even een kopje thee om te besluiten wat we zouden doen.  De Gornergrat baan is een fenomeen maar ook weer een behoorlijk prijzig tripje. Wat moeten echt even over de drempel heen. We besluiten nog even navraag te doen bij de tourist  info. We wilden namelijk ook wel graag een stukje wandelen in de sneeuw. We kregen het advies te wachten tot 12.15 uur want dan kun je een halve dag kaart nemen. En je kan op ieder station uit en instappen en we kregen de informatie waar we het beste kon gaan wandelen. We besloten er voor te gaan. Dus om 12.15 met de Gornergrat baan naar boven. We zitten tussen diverse toeristen. De wandelaars, goed uitgerust en op weg naar een pittige wandeling, skiërs op weg naar de top zo dat ze.heerlijk kunnen afdalen van de prachtige pistes. En de doorsnee toerist die het gewoon heel interessant en mooi vindt. Wij behoren vandaag tot de laatste groep. Voor ons ook wel enig heimwee naar lange latten en skischoenen. Allebei voelen we dat we dat toch ook heel fijn blijven vinden. Skien op dit soort prachtige zonnige dagen. Maar nu even niet dus. We genieten weer van mooie uitzichten, de zon die steeds meer haar kracht laat zien en de wereld.die steeds witter wordt. Uiteindelijk zien we dan de Matterhorn.  Nog een beetje verscholen in een grote wolk maar hij laat zijn schoonheid en kracht goed zien. Op 3000 meter is het uitzichtpunt en genieten wij van ons meegebrachte broodje van de coop.  Tja je wil het dan toch even compenseren zo'n duur tochtje. Maar het lunch is heerlijk met de zon op ons en de wondere wereld om ons heen. Daarna dus wandelen. We zakken 1 station naar beneden en daar vangt de wandeling aan. Het is geen moeilijk pad maar door de glibberige sneeuw toch af en toe even goed oppassenom niet onderuit te gaan. Tussen alle sneeuw daar te lopen voelt echt heel bijzonder . Na ongeveer een uur lopen en afdalen komen we bij het volgende station van de Gornergrat baan. Deze brengt ons dan eind van de middag weer terug naar Zermatt. Leuk detail is dat we.onze reisgenoten van de Glacier Express tegen kwamen boven op de berg. Ook zij waren blij met deze dag van zon en mooie uitzichten.

Uiteindelijk om 6 uur savonds weer in Brig aangekomen.

Dinsdag 28 februari

De laatste dag in Zwitserland en de afronding van deze prachtige vakantie. We plannen te gaan naar Montreux. De voorgaande dagen waren we bezig met de Grand tour. Een andere bekende trein route door Zwitserland. We ontdekten een mogelijkheid om met een rijtuig uit de dertiger jaren van de vorige eeuw een deel van deze route te kunnen doen. Na nog een overlegmoment en ondersteuning van treinrondreis.nl bleek dat dit een goede optie was. Dit werd het hoogtepunt van deze reisdag. Van Brig naar Spiez en van Spiez naar Zweisimmen. Hier stappen we over op de Golden Pass Belle Epoque trein. Wat een leuke ervaring. De prachtige behouden of gerestaureerde elementen brengen je terug in de tijd. Onze gereserveerde plaatsen geven ons een goede indruk van hoe er destijds gereisd werd. Een geweldig leuke ervaring om dit te beleven. De trein brengt ons naar Montreux. Met maar 30 stops ! onderweg krijg je echt een indruk hoe dit vroeger ging.

Rond 14.00 uur arriveren we in Montreux. We bezoeken het beeld van Freddy Mercure dat uitkijkt over het meer van Genève. Montreux heeft een leuke boulevard en we lopen door naar the Queen Experience. De plek waar diverse nummers van Queen gemaakt zijn en waar men heeft geprobeerd de.plek te behouden en als een soort museum in te richten. De muziek, de eerste regels op.papier geschreven bij het ontwerpen. Al.deze.dingen zijn te zien. Ook de kleding gedragen door Freddy kun je bewonderen. Leuk gedaan en zeker een aanrader. De.vrije gift komt ten goede aan de voorlichting aan jongeren over HIV.  We drinken nog wat in Montreux en beginnen aan de terugreis naar Brig. De laatste aanblikken van de indrukwekkende omgeving. Een prachtige week gehad hier waar we met een heel goed gevoel op terug kijken. Morgen rijden we weer naar huis !!

De reis terug verloopt redelijk goed. Wel wat vertraging en een aanpassing in de geplande reis om de aansluiting naar Nederland te kunnen maken. maar gelukkig om 22.00 uur weer in Zwolle. Nu maar nagenieten. 🍀🍀

1. Henriët:
    26 februari 2023
    Klinkt goed Wim en Hermien!
    Prachtige reis
    Geniet ervan samen
  2. Cora:
    1 maart 2023
    Leuk om mee te kunnen lezen hoor, lijkt me een prachtige reis!